Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

söndag 4 september 2011

Min vän Karl-Johan

Vi har plockat svamp. Det var första gången vi gjorde det tillsammans och det var riktigt roligt. Först såg vi ingenting men när man väl hade funnit en så såg vi en till, en till, en till, en till osv.

Var dock lite osäker på vad vi hade plockat, men helt eniga om att alla var soppar. Vi var på jakt efter Karl-Johan. Väl hemma så hann jag inte ta reda på dem utan vi skyndade oss iväg på lite partaj. Idag (på eftermiddagen) la jag upp godsakerna på bordet. Hmmm..få se nu..ätas eller inte. Jag ringde en livlina, min kusin, som är expert på svamp. Hennes mobiltelefon var på rep så bilden jag hade skickat var inte till så stor hjälp. Att förklara hur de såg ut via telefon var inte så lätt men vi var helt överens om att alla som jag var osäker på borde jag inte äta. :-)
Den enda rädslan var att vi hade råkat plocka Gallsopp, för den smakar jätteilla. Soppar ska annars inte vara farliga men Gallsoppen kan förstöra en hel måltid. Jag putsade, rensade och skivade. Hade en liten stekpanna redo för att testa vissa bitar, kändes så synd att bara slänga svampar bara för att jag var osäker. Vilken tur att jag gjorde så, alla var Karl-Johan (kanske någon sandsopp). Lite stekt svamp fick förgylla vår sena lunch innan allt de andra skulle in i ugnen, ska nämligen torka den. Anser att torkad svamp är så lyxigt att ha hemma, bara att smula ner det i en soppa eller sås. Mums...

Än så länge är jag fri från magont eller kräkningar så svampen fick godkänt. :-)
Om det inte regnar blir det nog en sväng imorgon också.
Ha det gott, KRAM

3 kommentarer:

  1. Livlina och livlina... Tack för förtroendet :) Det var ju smart att steka lite för att förvissa sig om att det inte var gallsopp! Skulle jag inte farit på Grandagen med kidsen hade jag kommit förbi och kikat på svampen men det ordnade ju sig i alla fall. Ha det bäst och kramar från oss!

    SvaraRadera
  2. På försommaren var jag och en kompis för första gången och plockade murklor(den sort dom säger man inte bör äta) Oj, så goda dom var!
    Fast jag var LITE orolig trots att vi kokat dom mer än nog,men inget hände.
    Helen

    SvaraRadera
  3. Va kul att du fick mersmak för svampplockning efter vår dag i skogen:)!

    SvaraRadera