Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

måndag 10 januari 2011

Oxveckorna har startat


De flesta har säkert läst i dem morgontidningarna. I det gamla bondesamhället kallade man den långa och hårda arbetsperiod som startades efter trettonhelgen för oxveckor.
För oss, i år, infaller påsken väldigt sent vilket innebär 15 veckor av arbete, p.g.a att det inte finns några röda dagar i kalendern förrän till påsk.

Jag hoppas innerligt att alla ni som arbetar har laddat batterierna ordentligt för det lär bli tufft. Önskar även detsamma för er som inte arbetar, för jag vet att det känns tungt ändå.
Januari och februari är ju sådana månader som slukar energi. Man känner sig ständigt trött och orkeslös. Kan verkligen förstå dem som packar väskan och reser till sol och värme.
Men det är bara att kavla upp ärmarna och kämpa på. Vi får försöka njuta ändå, ända vägen till påsk.
Dagarna blir ju faktiskt ljusare. Det finns äntligen härliga tulpanbuketter (till bra pris) att köpa. Butikerna fylls med fräscha vårkläder. Att vara ute i friska luften gör gott, vare sig man kastar snöbollar, skottar snö, promenerar, dricker varm choklad, åker skidskor eller skidor, grillar korv, rastar hunden, gör snöänglar, köra skoter m.m.

Nu vet jag ju inte hur det är för er som är bosatta söderut, jag är ju bara van vid kalla, mörka (men vackra) norrbotten. Kan tänka mig att ni har ännu fler roligheter att göra, eftersom våren kommer tidigare hos er.

Jag, personligen ska försöka undvika att tänka på dessa veckor som extra tunga, långa och jobbiga utan ta dem som de kommer. På så sätt tror jag att det känns bättre, kanske till och med över förväntan. :-)
Stor kram till er alla.

5 kommentarer:

  1. Vi ska inte längta till nästa årstid hela tiden, vi ska njuta i nuet, njuta av livet oavsett om det är sol eller snö, det är vackert på olika vis.
    Kan tänka mig att ni har det vackert där uppe i norr. Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Längtar alltid bort januari och februari. Det är fel men tyvärr ett faktum. Samtidigt så går tiden så fort också. Nu är jag så trött på snön. Den är inte vacker. Den är ful och obekväm och i och med att det töar och fryser hela tiden så blir det smutsigt och kantigt och svårt att ta sig runt.

    Min absoluta favoritmånad är maj. Det är ofta högsommarvarmt här nere i södern då, det är grönt och vackert och frodigt och sedan är man mitt i det underbara och har samtidigt hela sommaren framför sig. MMmmmmmm underbara maj....längtar....

    Stor kram till dig sådär på en tisdagkväll!

    SvaraRadera
  3. Hej! du har en pepp-award att hämta hos mig.
    STOR Kram!

    SvaraRadera
  4. Håller med Victoria angående snön. Det var också därför jag flyttade från Norrbotten till Skåne:) Visst är snön vacker - men jag reser hellre till den och njuter några dagar än skottar mig fram i flera månader. Denna vinter har tyvärr varit tuff även i Skåne - men snart har vi våren i antågande. Enligt temeperaturstatistiken så brukar våren vara ankommen till Falsterbo redan i slutet av februari. Inst så långt kvar alltså:)

    SvaraRadera
  5. Kanske borde jag då bli Norrbottenbo? Jag älskar nämligen snön... hur det nu är möjligt som den Skånetös jag är!! Snöskoter har jag aldrig kört, låter hur kul som helst! Jag minns med glädje vintern 1979. Då var vi så insnöade utanför Malmö att pappa fick skotta fram ytterdörren. Har hört att läget "himma" varit liknande i år!!
    Men visst är våren vacker och snart beger även jag mig mot sydligare breddgrader (Skåne) för att få del av de första vårtecknen.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera