Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 1 oktober 2010

Dagens summering....

Visst var det väl trevligt att äta lite lunch tillsammans med andra Bröstcancerbehandlade. Kände iaf igen en person sedan tiden i Umeå, vilket gjorde det genast lite enklare att få kontakt med andra. Vid mitt bord satt även min cancerläkare, överläkare Nisse vid NUS samt ordförande för BCF Riksorganisation, Ingrid Kössler. Efter den goda lunchen så förflyttade vi oss till en motionssal som för tillfället var omgjord till ett konferensrum. De hade lyckats ganska bra med omstylingen.

Nisse började med att visa på hur otroligt duktiga vi är här uppe på att behandla bröstcancer. Vi är bäst i landet! Det har tidigare stått i tidningen om insändare där "någon" hade hört att endast patienter yngre än 63 år får strålning, vilket är helt FEL. Alla får strålning om deras diagnos kräver en sådan behandling, det finns ingen åldersgräns, har aldrig funnits och kommer ej heller att vara så. PUNKT.

Det man däremot kan ha åsikter om är rehabiliteringen. Där är södra Sverige bättre på eftervården och har utvalda kurorter där bröstcancerpatienter får en veckas rehabilitering inkluderad träff med läkare, sjukgymnast, psykolog/kurator, bra mat, motion, samtalsterapier m.m. Jag hoppas att det i framtiden även finns det för oss som bor här uppe i norr.

Debatten startade med Ingrid som moderator, sedan var det en representant från Norrbottens Landsting samt en bröstkirurg och Nisse.

Något som togs upp till diskussion var mammografibussen och dess väg genom norrbotten. Det finns två bussar som kör ut till 11 platser av tidigare 14 platser. Alltså finns det idag 3 orter som blir utan mammografibuss. Det finns olika riktlinjer som följs inom bröstcancervården och en utav den är tidsintervallen mellan varje mammografikontroll. Genom att följa dessa har man upptäckt tumörer i ett tidigt stadium, innan de har blivit allt för stora och riskabla. Däremot är det inte lätt för alla kvinnor att ta sig till sina bussar p.g.a. olika faktorer; exempelvis ensamstående mammor, äldre utan bil och bussförbindelser m.m. Landstinget håller på att kolla upp detta, vilka prioriteringar man måste ta hänsyn till och hoppas att det i slutändan blir bra för alla.

Det var en intressant debatt men mitt minne är kort, så jag kan inte sammanfatta så mkt mera av den, tyvärr. Glömde anteckna.

Pratade lite med mina nya föreningsmedlemmar. Kollade sedan in de elitidrottare och företagare som deltog i Rosa Banden. Helex hade märkt upp några löpband med rosa rosetter, där idrottarna och företagare fick boka upp pass. Alla intäkter från dessa aktiviteter går till Bröstcancerfonden.
Det fanns en hel del BC saker till försäljning, även visning av underkläder. En blomaffär i luleå hade gjort färdiga buketter som besökarna kunde köpa, alla intäkter gick direkt till Bröstcancerfonden. Det blev ingen försäljning för min del, så jag avslutade dagen tidigare än väntat.

Allt var väldigt bra organiserat och jag tror att det kommer att bli en rejäl insamling. Jag hoppas däremot att jag får mer kontakt med mina föreningsmedlemmar imorgon. Tror alla var väldigt spända inför kampanjstarten och var väldigt koncentrerade på att allt skulle flyta på enligt planerat.

Imorgon blir det en öppen föreläsnig angående Bröstkirurgi samt så ska vi ha ett medlemsmöte.

Just nu känner jag mig väldigt trött...och mätt. :-) Det blir soffan, ett glas vin och Idol.

Ha en bra kväll, så hörs vi imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar