Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

onsdag 18 augusti 2010

Superkvinna?

Jag känner mig rädd om vad som komma skall. Snart är min strålningstid över, men vad händer sen?
Då kommer en period då man ska klara sig själv, det är då kraftprovet kör igång. Allt eftersom har jag börjat fatta vad som egentligen sker, har nog varit i en slags förnekelse under en väldigt lång period, att detta händer inte mig.
Har varit pigg men ändå för sjuk för att orka med, smärtan har begränsat rörligheten och hjärncellernas virrvarr har begränsat tankeverksamheten.

Anser att jag mår relativt bra största tiden på dygnet men känner mig lite mer nedstämd. Har lätt till tårar. Har fortfarande en positiv attityd och vet att allt kommer att ordna sig men rädslan är där och knackar på. Vet inte vad jag egentligen är rädd för men den känslan finns där.

Hur länge kommer jag att vara sjukskriven, hur kommer jag att reagera av antihormontabletterna, när kan jag börja jobba och kommer jag att orka med det? Frågorna växer för varje dag..det är bara att vänta in svaren.

Det är tur att jag befinner mig här i Umeå och är omgiven av så många fantastiska människor. Vi finns för varandra, vi stöttar, lyssnar och skrattar. Personalen är jättebra, behöver man hjälp så finns det resurser.

På något sätt verkar det som om jag är en sådan person som människor väljer att prata med, det ger mig en sådan inre styrka och jag blir stärkt av att kunna ge till andra. Tyvärr, har det ibland lett till att jag har glömt bort min egen sjukdom, ansett att andra har det värre än mig själv. Självklart måste jag få tycka synd om mig och om det jag har upplevt, jag måste tillåta mig den självömkan.

Jag är ingen superkvinna, jag är mig själv.


8 kommentarer:

  1. Du ÄR en fantastisk människa, inte alla som kan hjälpa andra och sätta sej själv i andra rummet men det är viktigt att ta hand om sej själv med, du får inte glömma bort dej själv. Jag har också mycket funderingar om hur det ska bli när behandlingarna är över, man är mitt uppe i detta och har så mycket personal runt sej men jag är också lite rädd för hur det ska bli sen... Vi som bloggar får fortsätta stötta varandra:)
    KRAM från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Jag...som inte bloggar, vill också gärna vara med på ett hörn. Känner så väl igen mej i dej, Annika även om du kommit längre i din beh. Nu kretsar allt runt mej på ngt sätt. Behandlingar och prover, omläggningar och kära vänner som hör av sig och bryr sej om.....Men sen då? När jag är " frisk" och förväntas av mej och kanske av andra att jobba och låta vardagen bli vardag igen..... Då kanske allt hinner ifatt...Har du ngn mejladress?? Kram Ninni ninniahle@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Glöm inte dig själv!
    Man får vara ledsen och man får tycka att saker är jobbigt, även fast man är en stark kvinna.

    Jag vet att du är positiv och modig, men man får vara svag ibland och det är helt okej!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag känner så väl igen mig i dina ord.

    Det går upp, och det går ner. Men det går alltid framåt.

    En stor kram från Skåne!

    Viktoria

    SvaraRadera
  5. Det är en stor styrka att kunna visa svaghet. Vi syns på lördag, ha det bäst och kramar.

    SvaraRadera
  6. Tycker du är otrolig som (nästan)alltid orkar vara så positiv och glad.Det är väl inte konstigt om det kommer dagar som känns deppiga och jättejobbiga.Som du säger,Du är ingen superkvinna,även om vi nog undrar ibland. =)
    Bamsestyrkekramar från Helen

    SvaraRadera
  7. Hej !
    Vilken fin blogg du har, fick tips om den och har nu suttit och läst några av dina inlägg. Känner så igen mig i mycket av det du skriver. Hade själv bröstcancer förra året, gick igenom både cellgifter och 5 veckor strålning i Umeå....Det är konstigt men saknar nästan Umeå på nått märkligt sätt. Samtidigt som det var en jobbig tid var det också en underbar tid som jag kommer ihåg mest med glädje = ) Jag var också väldigt orolig för hur tiden efter alla behandlingar skulle bli, när man antogs vara "frisk" igen. Men det gick bättre än förväntat, för min egen del känndes det bra att börja jobba redan en månad efter Jag varit i Umeå. Men alla är vi ju olika så mitt råd är känn efter, ta en dag i taget så ska du se att allt ordnar sig. Hoppas du får en underbar höst, kram/Anneli

    SvaraRadera
  8. Tack Anneli och välkommen till min blogg. Vad roligt att höra att det har gått bra för dig. Önskar dig också en trevlig höst.

    Välkommen Ninni, du får jättegärna vara med på ett hörn.
    Tack alla ni andra för att ni stöttar mig.
    kram till er alla

    SvaraRadera