Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

onsdag 14 juli 2010

En ny etapp

Snart är det dags för en ny etapp i min bröstcancerbehandling, nämligen strålning.

Har börjat med en ny skrivbok. Fick den av min dotter, den är rosa med rosa bandet symbolen på framsidan. Boken kommer att bli min ständiga följeslagare under min tid i Umeå. Självklart kommer jag även att blogga men tror att boken kan vara till en stor hjälp. I boken kan jag vara ännu mera personlig, jag kan även skissa, rita och klistra in små lappar.

Kom hem från Umeå idag under eftermiddagen. Det var en tidig tisdagmorgon när jag for ned. De ljuvliga sommarkvällarna har gjort så att jag har vänt på dygnet så det var extra tungt att stiga upp kl. 04.15. Puh! Försökte sova lite på bussen men det var så himla varmt.

Väl framme kl. 10.00 hann jag förbi Apoteket innan provtagningen. Sedan träff med läkaren. Han började med att beklaga sig över sitt misstag angående den bortglömda anmälan till strålavdelningen. Han bad om ursäkt över det och förseningen. Min läkare är väldigt ödmjuk och fin men lite stressad ibland. Skönt att han tog upp det själv på en gång, så var det ur världen. Han undersökte mig och konstaterade att allt var bra. Jag hade samlat på mig lite olika frågor inför mötet och han tog god tid på sig att besvara dem.. :-)

När det gäller min benvärk så är det väldigt individuellt hur länge man har ont. Det försvinner men kan ta lite tid. Detsamma är det gällande viktuppgången, man går oftast ned igen men det kan också ta lite tid.

Passade på att spola igenom venporten, hade glömt bort det här hemma. Det ska göras var 4:e eller var 5:e vecka. Allt fungerade bra med den. Det kändes skönt eftersom jag har varit svullen och haft lite ont där den sitter.

Var trött på kvällen, orkade inte så mycket. Pratade med lite folk, tog en kort prommis sedan tv och sängen. Sov jättedåligt igen, alldeles för varmt.

En snabb frukost sedan iväg till onkologiska kliniken och strålbehandlingsavdelningen. Det var redan folk där, tydligen verkar man kunna få behandling rätt tidigt. Skönt, om jag skulle vara morgonpigg någon gång.

De ritade upp kryss på överkroppen för att rama in strålområdet. Även tre punkter tatuerades in. Det är viktigt att man ligger exakt likadant vid varje behandling Det stack till ordentligt när de gjorde tatueringen. Lite bläck. sedan ett stick med en nål. Armhålorna kändes värst, men det gick snabbt över.

Fick en broschyr med information om hur allt går till, vilka biverkningar, hur man ska sköta strålområdet med tvätt, insmörjning ( när och med vad) , solning och luftning.

Något som jag har hört tidigare var att man är radioaktiv, men det stämmer inte. Så skönt, man kan leva som vanligt med andra människor.

Allt var klart på 15 minuter. Tog en promenad,köpte lite dricka och kunde ta tidigaste bussen hem.

Nu är det bara att njuta de här dagarna inför nästa vecka, när startskottet för en ny etapp avlossas.

3 kommentarer:

  1. Du står inför en tuff period,kan inte göra så mycket för att underlätta för dig. Skickar dig iallafall ett par ordentliga styrkekramar.
    Helen

    SvaraRadera
  2. Nu är det på gång i alla fall. Mamma sa att barnpassning var inga problem under din andra strålningsvecka. Vi kanske ska dejta då? Kram och ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Tack för styrkedramarna. Malin, det går jättebra under min andra strålningsvecka, ska bli så kul.
    kramar

    SvaraRadera