Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 30 april 2010

Resan till Umeå 28 April

Japp, då var det dags igen att styra kosan söderut.

Har haft kontakt med min goda vän från Piteå som jag lärde känna efter förra behandlingen. Eftersom det var första gången för oss båda med FEC kuren så har det varit intressant och kolla av varandras "må bra" status. Vi fick dessutom samma datum för nästa behandling så det var trevligt att ha sällskap på bussen ned.

Tiden gick fort till Umeå, vi är båda rätt duktiga på att prata vilket är ett bra tidsfördriv. Vi hann avverka många samtalsämnen: biverkningar, shopping, inredning, hår, mat, vin m.m. Vi sparade det roliga till sist. :-)

Vi åt lunch innan provtagningen. Efteråt satt vi i väntrummet och fnissade och skrattade, vi tänkte om det var opassande att göra så, men vi resonerade att det är det inte. Man måste kunna skämta om saker och ha kul mitt i allt elände. Vi fick några konstiga blickar men det struntade vi i.
Egentligen så hade jag en senare tid men vi kunde ordna så att vi fick ta dem efter varandra. Jag hade gått upp ytterligare i vikt, SKIT OCKSÅ!

De förbokade läkartiderna är svåra att ändra på så där fick vi vänta mellan våra tider. Onkologen/ Cancercentrum har flyttat till nya lokaler som ligger mycket längre bort än tidigare, vilket gör att man inte orkar gå så många gånger fram och tillbaka till Hotellet. Vi åt var sin glass på en bänk utanför entrén, solen värmde skönt men det började blåsa upp ordentligt.
Min kompis hade första tiden, så vi hann checka in och ta en kaffe innan min tur.

Läkaren var som vanligt lite stressad, han skulle iväg på en akut bröstcancerkonferens. Som vanligt kollar han ju alltid av hur jag har mått efter förra behandlingen, eftersom jag mådde illa då skrev han in att jag skulle få mer illamåendepreparat under min cytostatikabehandling.
Jag frågade honom vad som gäller angående att vistas i solen under och efter strålningen. Enl. honom så ska man vara extra försiktig, speciellt 2-3 veckor efter avslutat tid eftersom huden är extra skör då. Man ska använda HÖG solskyddsfaktor på strålområdet under hela tiden.
För mig är det inte viktigt att sola utan som ni vet så vill jag vara ute, speciellt i att påta i trädgården. När jag berättade för honom, sken han upp som en sol. Tydligen är det något av en passion för honom, han sa att han skulle kunna prata om det i timmar, men hade tyvärr inte tid. Han sa dock att han skulle återkomma med några tips gällande rosor, så jag får väl se om han kommer ihåg det. Kul,ändå. :-)

Kvällen avlutades med middag och en supergod buffé och lite vin. Så härligt!
Dagen har varit bra. Vi har verkligen haft roligt tillsammans, tänkt vilken skillnad när man har sällskap under dagen. Vi har skojat och skrattat, men även blivit rörda av andras öden.

Trots omständigheterna har det varit en jättebra dag!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att höra att dagen, efter omständigheterna, har varit bra. Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Malin,
    Visst är det skönt när saker och ting inte blir som man har tänkt sig, till ett mer positivt sätt. kram kram

    SvaraRadera