Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 19 februari 2010

Ytterligare medicinering

Som ni alla har läst tidigare så fick jag feber och blev inlagd på Sunderby sjukhus. För att vara extra säker att inte mitt immunförsvar sjunker för mycket kommer jag att behöva ta en spruta. Om antalet vita blodkroppar sjunker till en låg nivå kan man bli mer mottaglig för infektioner, och de vita blodkropparna är känsliga för kemoterapi (cellgifter).

När man får cellgifter så är det olika faktorer som drabbas, bl.a. benmärgen, den del i skelettet där blodkropparna bildas. Kroppen har en naturlig tillväxtfaktor som stimulerar benmärgen, att producera vita blodkroppar.

Den sprutan jag ska ta är ett läkemedel som fungerar på samma sätt som kroppens egen tillväxtfaktor och hjälper till att påskynda produktionen av vita blodkroppar.
Den ska injiceras i vävnaden strax under huden, antingen på låren eller buken. Detta är ett mycket dyrt men bra läkemedel, och jag är glad att jag har fått förmånen att ta den.

Är livrädd att ta en spruta på mig själv, men till min lycka så har jag en kär vän som är sjuksköterska. Hon ska hjälpa mig den här gången. Jag ska nämligen ta en sådan här spruta efter varje cellgiftsbehandling.

Tyvärr finns den så klart biverkningar med den, som med allt annat. Eftersom kroppen kommer att jobba så hårt med att hjälpa benmärgen kommer jag att få muskel- eller skelettvärk, men det kan linddras med alvedon.

Är säker på att det kommer att gå bra och jag är så tacksam över min kära väns insats. Tack snälla du, kramar i massor.

1 kommentar: