Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 19 februari 2010

Tillbaka efter The Second Battle

Skönt att vara hemma igen.

Bussresan söderut gick bra, tiden gick fort. Gick direkt till onkologen för vägning och provtagning. Hade gått upp 2 kg, jäkla skit! Men det är ju rätt logiskt att jag går upp i vikt med följande; bra aptit+trött och svag kropp+ olika mediciner-lite motion= viktökning. Detta kommer jag att göra något åt när jag är frisk nog, absolut.

Checkade in på hotellet och åt en lunch innan mötet med läkaren. Provsvaren var bra så jag skulle få min andra behandling nästa dag. Skönt, då slapp jag åka hem igen.
Åt en god middag och samtalade med tre andra för mig helt okända människor, alla drabbade av cancer av olika slag. Det är fantastiskt att när man är där nere ensam så behöver man inte alls vara det. Det gäller förstås att själv våga ta initiativ att ta kontakt och bristen på sittplatser i matsalen tvingar en att sätta sig bland andra människor, vilket jag anser är mycket intressant. Samtalen handlar inte bara om våra sjukdomar utan om allt möjligt och det är inte alltid man hinner presentera sig vid namn, utan man sitter bara och pratar.

La mig tidigt och såg tv, OS så klart. Det blir mycket OS tittande. Sov gott och vaknade utvilad. Efter frukosten checkade jag ut och hämtade ut en medicin från apoteket innan jag anmälde mig till onkologen.
Fick snabbt komma till min plats, denna gång en superskön fåtölj. Behandlingarna flöt på bra, haha nu fick jag till det. (för er som inte vet så får jag mina preparat flytande i dropp) Fick återse min gamla goda vän, droppställningen Fido. Han är sig lik. Under cellgiftsbehandlingarna fick jag ta på mig kylvantar och sockar igen, bytte till nya tre gånger.

Pratade med en kvinna som också behandlades för bröstcancer. Detta var hennes första gång och skulle fortsätta med det var tredje vecka. Det kan hända att vi kommer att ses beroende på om våra datum blir detsamma, hoppas på det. Hon var trevlig och lätt att prata med, vi hann till och med presentera oss med namn för varandra. :-)

Detta var en snabbare behandling så jag kunde åka hem med bussen som gick kl. 14.30. Taxin var på plats på Busstationen i Luleå (Loet), så jag kom hem ca. 18.45. Bordet var dukat och middagen var serverad. Härligt!

Började sortera upp mina mediciner i en dosett. Ser helt galet ut med alla samlade sådär. Nåväl, det blir i alla fall lättare för mig att ha koll på dem.
En medicin som jag tar gör att man blir pigg, idag har jag för första gången reagerat på detta, därav mitt väldigt sena inlägg.

Skrev på facebook att jag längtar efter Beppe och Sigrid och deras "Godnatt stund". Hoppas att allt detta skrivande har gjort mig lite trött. God natt!

2 kommentarer:

  1. Så skönt att det gick bra denna gång(trevligt sällskap, snabb behandling m.m.). Kanske en lite tröst Annika, jag har också gått upp i vikt och vad ska jag har för bortförklaring, är frisk och inte under någon medicinering som ställer till jäkelskap för min kropp. Måste krypa till korset, lat , bekväm och aldeles för förtjust i god mat, vin och choklad./Clara

    SvaraRadera
  2. Nu har jag hittat hit. Solros är absolut en bra beskrivning på dig :) du har lyst upp min dag mången gång.KRAM och hoppas du får en bra helg! hälsn/Sabina

    SvaraRadera