Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 15 januari 2010

Tiden går sakta, men det närmar sig..

Var på Sunderby Sjukhus igår och träffade onkologen. En trevlig och sympatisk man som på ett mycket korrekt sätt informerade mig om vad som gäller framöver.
De har sett att min tumör var större än vad de sett tidigare via ultraljud. Efter operationen har de kunna mäta upp den till 24 mm. Ingen spridning via lymfkörtlarna, vilket är mycket positivt.

Det negativa är att jag har ett överskott av proteiner som kallas HER2-receptorer på cancercellernas yta. Dessa receptorer reglerar och påskyndar cancercellernas tillväxt, vilket innebär att risken är något större för cancern att sprida sig till andra delar av kroppen. Det finns kliniska studier som har konstaterat att HER2-positiv bröstcancer kan behandlas effektivt med Herceptin i kombination med cytostatika.
Herceptin är en laboratorietillverkad antikropp som binder till receptorerna som finns på cellytan. Bindningen till cancercellen kan stoppa tillväxtsignalerna och tillsammans med cellgifter döda cancercellen.

Har blivit tillfrågad om att delta i en forskningsstudie som gäller behandling av bröstcancer och accepterat det. Jag kommer att påbörja min behandling vecka 4, vet ännu inte datum.
I den här studien kommer 3000 patienter från olika delar av världen att delta, varav ca. 350 i Sverige. De har sett att vid användande av Herceptin så kan man halvera återfallsrisken, men det är inte klart hur lång behandlingstid som behövs.
Vi kommer att delas in i olika grupper och få samma behandling i början, varav slumpen sedan bestämmer den förlängda behandlingen.

När man är med i en studie så måste det ske nära klinikens forskningscenter, vilket innebär att jag kommer att få mina behandlingar i Umeå, ca. 1-2 dagar var tredje vecka. Dessutom får jag kontinuerlig kontakt och träffar samma behandlingsteam med cancerläkare/sköterskor.

Mitt preliminära schema ser ut så här:
Cellgift (1) + Herceptin x 3 (9 veckor totalt)
Cellgift (2) x 3 (9 veckor totalt)
1 månads återhämtning
6,5 veckors strålning i Umeå
Sedan kommer jag även att få äta antihormon tabletter i 5 år.

Som ni ser är jag rätt uppbokad framöver. Enligt läkaren kan man äta och dricka och motionera(lagom) som vanligt. Har ju ingen aning vilka biverkningar jag kommer att få, visst finns det faktorer som påverkar hår, äggstockar, slemhinnor, hjärta och benmärg. Allt detta är så individuellt, det går inte att jämföra med någon annan.
Immunförsvaret försämras men man ska inte behöva isolera sig utan kan träffa människor som vanligt. Självklart gäller sunt förnuft, är någon väldigt förkyld så ska man inte umgås med dem just då.

Känner mig inte så orolig över eventuella biverkningar, vet att jag får det men inte vilka och det finns hjälp. Fick lite ångest efter besöket igår. Jag var arg och ledsen över situationen och jag lider mer över mina anhöriga än mig själv vilket känns otroligt jobbigt. Framförallt tänker jag mycket på min dotter och man. Det gäller att fokusera på sig själv, men det är svårt ibland.

Min man kommer att följa med mig till Umeå när jag får min första behandling vilket känns väldigt tryggt. Ska sedan ta med min dotter någon gång, vilket även läkaren rekommenderade. Bra om hon får se hur det går till för att lättare förstå.

Innan jag påbörjar min behandling kommer jag att genomföra en undersökning av hjärtkammarfunktionen i vila. Eftersom saliv utsöndringen påverkas och för att minimera risken av infektioner i munnen ska jag även göra en tandröntgen och få ett tandstatus. Tandvården betalas av landstinget under min behandling, vilket är väldigt positivt.

Det kommer att bli tufft framöver men ser fram emot de dagar man orkar vara ute i vårsolens glans, träffa vänner och äta gott.

4 kommentarer:

  1. Det kommer säkert att bli en tuff tid framöver, men ta en liten stund i taget. Är det något vi kan göra för dig och familjen så var ej rädd för att höra av er.
    Varma tankar och kramar till er alla tre.
    A-L med familj

    SvaraRadera
  2. Det är ju perfekt att du får vara med i en forskningsstudie och får tillgång till det allra senaste inom cancerbehandlingen! Du får säkert all hjälp du behöver och lite till. Det blir nog en jobbig vår för er, men nu börjar det i allafall och du slipper vänta.
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej! Bra att du fått ett behandlingschema, man behöver veta på ett ungefär vad som väntar framåt för att kunna bearbeta. Biverkningar är ju personliga så det är bra att ta dem då det kommer, man mår bara sämre om man oroar sig före.

    Jag har nog inte fattat än att du är sjuk det känns så främande liksom. men nu är det så och du ska ha bragsmedalj för dit MOD och GODA HUMÖR!
    Det är bra saker att ha med i ryggsäcken.

    Ha det bäst! Kusin Sara

    SvaraRadera
  4. Läser din blogg och skickar mina varmaste och "kämpa-påigaste" tankar till dig. Bra att du har fått en plan att följa. Ibland kan det vara skönt bara att få pricka av steg för steg och känna att det går framåt- för det kommer det att göra aven om vägen dit blir jobbig. Ta en dag och ett steg i taget!
    Massor med kramar.
    Maria Svanberg

    SvaraRadera