Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 18 december 2009

Grrrr..idag är jag arg..JÄVLA SKITCANCER!

Idag skulle jag få besked av läkaren/läkarna angående min analys. Det var tänkt att jag skulle bli uppringd någon gång på morgonen. Jag väntade och väntade men ingen ringsignal kom igång, till slut ringde jag upp dem istället.

Jag fick prata med bröstsköterskan, en lugn och trevlig kvinna som verkar (vad jag uppfattar) sätta sig in i patienternas situation. Hon berättade att läkaren hade fått förhinder på grund av akuta operationer och ombokningar av tider. Eftersom de hade en bröstkonferens igår gällande mitt ärende kunde sköterskan ge mig en viss information vad som kommer att hända. En läkare ska ringa upp mig nästa vecka och förklara mera.

Min bröstcancer verkar vara en sort med elaka gener (HER2-positiv) och har många celler i delning. De kan inte se om de har spridit sig vidare och hunnit få fäste någon annanstans i kroppen. Den är känslig mot östrogen och har höga procenttal av andra värden.
På grund av detta vill de köra igång med cellgifter efter jul/nyårs helgerna, först måste det hinnas med en obligatoriska och rutinmässiga röntgen av lungorna och skelettet samt en hjärt undersökning.
De ville även skicka mig på remiss för en bedömning i Umeå, eventuellt önskar de att ha med mig i en studie. Vet inte i dagsläget vad det innebär, får det förklarat av läkaren. Det beror väl på min typ av cancer som skiljer sig från de andra.

Jag får nog räkna med behandlingar hela år 2010. Cellgifter (cytostatika) i ca. 6 månader. Återhämtning under sommaren, därefter strålning och behandling med herceptin.

Fick veta att jag kommer att tappa allt mitt hår, så nu blir det att fixa peruk.
Kommer säkert att må skit både fysiskt och psykiskt.

Känner att jag blir så arg. Drog en lång historia med bara svärord,kände att jag behövde avreagera mig. Varför skulle detta hända, jag vill inte men har inget val.
Vill komma igång med behandlingarna så jag blir frisk någon gång.
JÄVLA SKITCANCER!!!!

4 kommentarer:

  1. Hej Annica!
    Jag har inga ord till tröst, men jag vet att du klarar detta. Försök ta en liten stund i taget, gör det bästa av stunden här och nu. Du/ni vet att vi tänker på er!
    Kramar A-L

    SvaraRadera
  2. Tack A-L för alla dina fina ord. Ni tröstar mig genom att finnas till som vänner. Ni kämpar på även med ert och jag beundrar er för all omtanke ni skänker till andra. Du/Ni är fantastiska, Tack och kram

    SvaraRadera
  3. Hej Annika
    Tänker på dig, som du vet jobbade jag med bröstcanserpatienter tidigare och det ÄR en tuff diagnos MEN jag har många gamla kära vänner/patienter som fick samma diagnos för mååånga år sedan (när det fanns mkt mindre behandlingsalternativ) och som klarat sig hur bra som helst...träffade en på stan för årligt julfika som varit återfallsfri i 30 år, så det går!!!
    Många Julkramar
    Bodil

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig!
    Kram Linda

    SvaraRadera