Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

onsdag 9 februari 2011

När man minst anar det....

Fick en riktig flashback idag och det gjorde så ont. Är helt slut i kroppen just nu, trodde aldrig att det kunde kännas så starkt.

Det började med en vanlig förmiddag på jobbet. Var lite halvstressad för jag hade en tid att passa direkt efteråt, skulle nämligen klippa mig. Kom i tid och vi pratade lite om hur frisyren skulle se ut. Fick en skön schamponering och hårmassage.
Men när hon började klippa kände jag mig jättekonstig, jag hade sagt att jag ville ha kort men skulle det verkligen vara så HÄR kort? Hon jobbade med en hårtrimmer och plötsligt känner jag hur jag faller tillbaka till den dagen då jag rakade av håret under cellgiftsbehandlingen. Jag fick nästan panik, jag bad henne avbryta och jag började skaka och gråta. Min stackars frisör, som är mycket snäll, duktig och omtänksam, blev helt förskräckt. Hon visste inte riktigt vad hon skulle göra. Jag förklarade att jag var nog inte beredd på att ha håret så här kort, dessutom gav trimmern sådan obehagskänslor.
Men det gick ju inte att göra så mycket åt saken nu än att fortsätta. Jag lugnade mig och hon övertygade mig om att det kommer att bli bra. Vet också att det brukar bli bra, det var bara en sådan oerhört stark känsla.Väl stylad och klar, så kände jag att jag vill hem fort.
Sa till frisören att nästa gång vill jag inte ha lika kort, men om jag känner mig rätt så har jag nog en annan åsikt om någon vecka.

Hade så svårt att bli fri gråten, vet inte om det var annat som skulle ut också. Allt kanske inte berodde på håret. Grät hela vägen hem. Min man jobbar natt så han låg och sov. Han vaknade så klart förskräckt och förvånades över min reaktion, han tyckte jag var jättefin i håret. Tufft och busigt. För mig tror jag nog att allt detta hade en djupare påverkan från allt jag har varit med om. Jag grät ännu mera, trodde inte jag kunde sluta. Min man kunde så klart inte sova vidare utan klev upp istället. Jag däremot la mig under täcket och lyckades slappna av och somnade, sov i nästan 2 timmar. När jag vaknade kände jag mig fortfarande trött, nedstämd men inte ledsen.

Resten av kvällen har känts konstig, inte riktigt som vanligt. Vet att håret kommer att växa ut och att jag kommer att vänja mig vid frisyren, men känslan som jag upplevde idag kommer nog att sitta kvar ett tag.

Det är så konstigt, senast i söndags skrev jag att jag kände mig rätt bra och så händer något sådant här.. Hur länge ska det vara så? Hur ofta kommer jag att ha dessa flashbacks? Är det något som någon utav er har drabbats av?

Ska avsluta nu, ta en skön dusch, gå och lägga mig och vakna gladare.

Stor kram till er alla...

7 kommentarer:

  1. Lilla gumman, det är inte kul att känna så men nog något vi får räkna med att det händer då och då, förhoppningsvis kommer det med längre mellanrum hela tiden... Känner mig själv deppig nu, har ju inget att deppa över tycker jag, ska komma igång och jobba lite nu och förhoppningsvis få mer struktur på livet, nu "borde" jag vara glad...
    Vi är nog mer nedslagna av sjukdomen än vad vi anar... Men vi reser oss upp hela tiden:)
    Många KRAMAR från Lisbet

    SvaraRadera
  2. Tårarna kommer.
    Jag får flashbacks av en speciell reklam på tv, en melodi som ofta spelades på radio, en speciell tavla på sjukhuset, en speciell plats vid matbordet hos min mamma m.m.
    I bland kan jag skaka av mig det hela.
    I bland känner jag mig äcklad.
    Ledsen.
    Vemodig.
    Ångestfylld.

    Å jag tror att trimmer skulle absolut inte funka för mig nu.
    Däremot gillar jag att ha kort hår nu för tiden.
    Dock inte så kort som jag klippte med strax innan det rakades bort.

    Jag finns på mailen om du vill skriva av dig mer privat:
    endagitagetmedme@hotmail.com

    Styrkekramar.Många.

    SvaraRadera
  3. Åh fina du!
    Jag har haft en hel del sådana flashbacks. Man känner sig så hjälplös och lite "fånig", fast att det inte är ett dugg fånigt utan helt förklarligt och sunt.
    Senast hade jag vad jag trodde ett avslutningsmöte hos psykologen. Tänkte på vägen dit att jag hade inget mer att ta upp, mådde väldigt bra den dagen. Liksom dags att gå vidare...Jag satte mig i hennes stol, hon ställde en fråga och tårarna kom från ingenstans!!Jag grät och grät.
    Imorse höll jag på att krocka på väg till jobbet. Helt och hållet mitt fel, jag såg mig inte för. Då fick jag en sådan flashback tillbaka till precis innan jag upptäckte att jag var sjuk. Då svimmmade jag nämligen körandes i bilen... utbränd trodde jag då.
    Det tog mig några timmar imorse att bli av med känslan av att jag nog har en hjärntumör och att helvetet börjar om igen.
    Jag hoppas du kunde sova och att denna dagen blev bätre. Jag gissar att vi är många med dessa flashbacks och att vi lär få acceptera att leva med dem.
    Många kramar
    Annika

    SvaraRadera
  4. Oj, kan inte alls föreställa mig hur det känns. Styrkekramar i massor <3 Hoppas det känns bättre idag!

    SvaraRadera
  5. Otroliga Annika! Genom allt du går igenom är det inte konstigt tårarna kommer. Jag önskar så att det känns bättre nu. Känner du för att prata eller ha sällskap så vet du var jag finns. Fika på stan får vi ej glömma...
    Varmaste kramar till dig!
    Anna-Lena

    SvaraRadera
  6. Hejsan Annika,

    Jag klippte mig en vecka sen och fick samma reaktion som du!! Jag tyckte det blev alldeles för kort, jag menade inte att han skulle klippa och greja så mycket. Jag tog min mössa och åkte hem, grät och kände mig super ful, jag var ensam, så jävla ensam att jag blev illamående! Tycker fortfarande att jag ser ut som cancerpatient, inte så jävla trevligt!
    Kram! Hanna

    SvaraRadera
  7. Det du/vi har varit med om har satt djupa spår och det kommer ta tid att få dem att blekna. Det dyker upp situationer hela tiden som påminner om den här hemska sjukdomen och den jobbiga tid som har varit men vi blir allt starkare för varje dag. Stora kramar från Carina

    SvaraRadera