Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

torsdag 23 december 2010

Glöggmys nr. 2 , tjugosjuminusgrader och lite annat..


Jag kör med samma bild igen, lite tråkigt med jag tycker den är så fin.
Gårdagens glöggmys var laddad med godsaker, hemgjorda praliner, kakor och brända mandlar. Själv hade jag med mig en ädelostcheesecake med pepparkaksbotten, recept här. Om man tycker om ädelost är denna kaka väldigt god till glögg men den är rätt stabbig och mättande. En liten bit räcker.
Det var -27grader igår. Jag hade klätt på mig allt som var varmt, vi såg ut som två Michelingubbar när vi traskade hemåt. Fy farao vad kallt, brrrrrrrr.

Nu är laxen gravad, skinkan griljerad och två tjäderbröstfiléer ligger och gottar sig i marinad. Ska steka filéerna i ugn och sedan skiva upp och marinera igen. Det blir som kallskuret kött i en supergod marinad. En rolig variant till julens mat.

Hade tid hos en läkare på Sunderby Sjukhus idag. När jag klev in på kirurgmottagningen började jag må jätte illa, en hemsk känsla inom mig. Det var exakt i det här rummet som jag har väntat innan alla tråkiga besked. Återbesöket efter operationen var sista gången jag klev in där.
Jag ville träffa henne för att ordna med min fortsatta sjukskrivning. De ville ju att jag skulle jobba 75% i januari, men det fungerar inte alls. Hur skulle jag kunna orka med det. Är så trött vissa dagar att jag inte orkar med något annat när jag kommer hem. Vi hade ett jättebra samtal och jag kommer att fortsätta med 50% i januari och februari. Det känns skönt att det gick att ändra, det är så jobbigt att inte veta hur allt ska bli, att bli sjukskriven två månader direkt gör att jag kan koppla av från de tankarna och koncentrera mig på att jobba.

Jag fick en dum idé igår, jag läste om min bröstcancertyp på nätet. Fattar inte varför, men jag har en liten oro inom mig just nu...men inte gjorde det mig lugnare. HER2 positiv ingår ju till den bröstcancer som har sämre prognoser. Har pratat tidigare med en kvinna som hade fått återfall 3 gånger, men mådde faktiskt bra nu. Tror det är bara att gilla läget om det kommer, fast jag vill ju inte att det gör det, det får och ska inte göra det. Jäkla skitcancer!

Nåväl, idag blev det besiktning av min bil. Den gick igenom testet galant, min lilla pärla.
Efter det har vi haft en liten släktsammankomst hos min mans föräldrar. Ätit julgröt, laxsmörgås och pratat.
Dottern väntar med spänning till imorgon, hoppas på trevligheter i julstrumpan. Vi ska mysa på förmiddagen, bara ta det lugnt. Eftermiddagen och kvällen blir men min mor och svärföräldrarna.

Jag önskar er alla ....

En riktigt God Jul!
Kram




5 kommentarer:

  1. Jag vill önska dig en riktigt fin och god Jul,
    Kram från Lisbet

    SvaraRadera
  2. God jul och ett gott nytt år önskar Monica i kalla Jämtland.-34°

    SvaraRadera
  3. Gog jul til dig o dina med
    Jag har hittils inte läst något på nätet om min cancer. Räkker långt med det jag vet i kunnskåpen som läkare....Hoppas du kan sätta det du läste åt sidan o njuta av julen !
    Klem Ingrid

    SvaraRadera
  4. God Jul till dig och familjen. Kamar från oss!

    SvaraRadera
  5. Att man kan börja må illa när man minns ett jobbig situation, det känner jag igen. Jag önskar dig och din familj en skön och vilsam helg. Kram.

    SvaraRadera