Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

lördag 13 november 2010

Konstnären Annika, vem är det?

Har fått lite frågor om mitt målande så jag tänkte berätta lite.

Är en kontorsråtta i mitt nuvarande yrkesliv. Har jobbat med lite av varje men service har haft en stor betydelse i mitt yrkesliv före cancern. Säljare (både inom chark och butiker/varuhus), receptionist och teamleader. Under min sjukskrivning 2009 fick jag erbjudande att byta avdelning och arbeta som ekonomiassistent. Jag accepterade det och är otroligt glad över det. Njuter med mitt nya uppdrag och mitt nya liv. Har ändå kvar mina gamla arbetskamrater och trivs jättebra med mitt nya team.

Under min uppväxt har jag alltid tyckt om att teckna, under gymnasietiden och tidigt yrkesliv målade jag med akvarell. Från ca. 23 års ålder fram tills jag fick min bröstcancer har jag knappt målat något alls. Sedan efter att jag blev sjukskriven fick jag ett sådant behov av att uttrycka mig både skriftligt och genom att måla. För mig har det varit ett sätt att bearbeta min sjukdom, även att slappna av och känna lugn. Dessvärre skrämmer det mig lite att tiden känns för knapp. Målet är att arbeta upp till heltid (som tidigare) men hur kommer det att vara då? Kommer det att finnas tid för måleriet och annat pyssel, det hänger på mig och ingen annan. Jag måste vara rädd om min egen tid.

Jag målar det som faller mig in, men en del har mina tankar som grund. Är en glad amatör, som prövar mig fram utan krav. Akrylfärger är det jag använder, vissa färger har jag färdiga men väldigt många blandar jag ihop själv. Ingen annan tavla blir riktigt lik någon annan, det är väl det jag tycker är så spännande.

Kräver inte att någon ska gilla det jag gör, jag gör det för min skull men jag älskar att glädja andra och känner fullständig lycka när andra blir glada och gillar mina tavlor.

Konst är konst, det är svårt för andra att värdesätta någon annans (konstnärens) verk, det är upp till betraktaren att tolka den på sitt sätt, men ibland hjälper det om man på något sätt har en bakgrund till skapelsen. Att vara öppen i sinnet och släppa in fantasin är ett steg i rätt riktning.

Alla som har fantasi kan skapa konst.

Sov gott!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar dina tavlor. På nåt sätt ser de ut som tavlor som JAG kunnat göra. Förstår du? Bilder som JAG har på insidan. Men jag får inget ur mig när jag försöker. Fortsätt med ditt fina arbete. Fler katt-tavlor vill jag se om jag får önska.

    SvaraRadera
  2. Åsa, Tack för din fina kommentar. Jag har många katt tavlor i huvudet, hoppas jag kan måla dem snart.

    SvaraRadera