Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

söndag 3 oktober 2010

Vad är det som avgör att man är stark?


Har ofta fått höra att jag är så stark, vad menas med det egentligen?
Jag är ju inte som Pippi Långstrump som orkar lyfta massa saker men kanske är vi lite lika i sättet att vara och tänka.
Det krävs väl en viss styrka att orka leva när svårigheter drabbar en. Det finns en viss styrka i att ge av sig själv till andra. Det finns en styrka i att tro på sig själv.
Sedan får man styrka av sina medmänniskor. Att man ser varandra med andra ögon än den ibland väldigt ytliga bedömningen. Ibland får man en känsla av att man inte riktigt "klickar" med en person, där kommer styrkan in genom att ge relationen en chans till och bortse från den första känslan. Skulle det sedan visa att nehej detta funkar inte så krävs det styrka att berätta att så är det och våga bryta upp.

Styrka finns i så mycket och visst känner jag mig stark, jag tror på mig själv, samtidigt som jag inte har något annat val. Skulle jag ge upp min tro, så ger jag upp mitt liv. Att ge av mig själv stärker mitt inre och jag hoppas det stärker någon annan också.

3 kommentarer:

  1. Den här har jag längst ner i min blogg.
    Tycker den är så bra.

    "Att vara stark är inte
    att aldrig falla,
    att alltid veta,
    att alltid kunna.

    Att vara stark är inte
    att alltid kunna hoppa högst eller vilja mest.
    Att vara stark är inte
    att lyfta tyngst,
    att komma längst eller att alltid lyckas.

    Att vara stark är att se livet som det är,
    att acceptera dess kraft,
    att ta del av den,
    att falla till botten,
    slå sig hårt och komma upp igen.

    Att vara stark
    Är att våga hoppas
    när ens tro är som svagast.

    Att vara stark
    Är att se ljus i mörkret och
    att alltid kämpa för att nå dit."

    Okänd författare

    SvaraRadera
  2. Ja, kloka ord från kloka och starka människor! Gäller både Annika och Fighter :) Kramar och ha det bäst!

    SvaraRadera