Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

söndag 9 maj 2010

Lördagsutflykt nr. 2

Eftersom det var en sådan fin kväll beslöt vi (familjen) för att ta en promenad. Kvällen var klar, solig och vacker. Senare efter middagen kl. 20.15 tog vi bilen och körde till skogen. Vi promenerade efter en fin skogsväg och småpratade. Vår dotter var lite trött och var inte så sugen att följa med men vi lyckades övertala henne att gå längre och längre.

Vilken tur att vi gjorde det! Plötsligt stannade min man till och viskade att " kolla, är det inte en bäver som sitter där nere vid strandkanten" och visst var det det. Bakom den satt ytterligare en till. Vi lyckades smyga oss närmare dem, så pass att vi bara var ca. 15 meter ifrån dem. Bävrar är mycket skygga men de ser väldigt dåligt, däremot är luktsinnet otroligt bra. De plaskade med paddeln, när de upptäckte oss, de gör så när de blir skrämda. Vi stannade kvar på samma plats och efter ett tag kom de båda simmandes tillbaka. Min man lyckades få några fina bilder med kameran medans jag och dottern kunde följa allt genom kikaren. Vår dotter tyckte detta var sååå coolt och mycket bättre än tvprogrammet "Mitt i Naturen" för nu var det ju vi som var mitt i naturen. :-)

Äventyret fortsatte på tillbakavägen. Vi hörde några orrar och ju närmre vi kom desto starkare blev ljudet. Vi kunde inte se några fåglar men ljudet avslöjade ett fantastiskt orrspel. Återigen stötte vi på björnspår. Den här gången var det ingen stornalle utan mest troligt en fjolårsunge som varit framme.

Väl hemma igen var kl. 22.30. Vi var helt överens om att kvällens upplevelser var helt klart bättre än ytterligare en lördagskväll i tvsoffan. Vår dotter var supernöjd och ångrade inte att hon följde med.

Bilden nedan visar hur bävern har gnagt av en björkstam



3 kommentarer:

  1. Förstår dottern, vilken häftig utflykt.. :-)

    SvaraRadera
  2. Det lät som en spännande utflykt hade säkert mina grabbar oxå gillat. Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig kväll! Det är lycka när man kommer nära naturen så där. Läste ni om bäveranfallet idag, i NSD tror jag? Det var lite märkligt... Ha det bäst! Kramar.

    SvaraRadera