Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

lördag 1 maj 2010

1 Maj - en filmdag

Regn, regn, regn..men snön verkar tina fort i alla fall.
Dottern och jag fick en rejäl sovmorgon till kl. 10.10. Har ändå varit lite trött men det gjorde inget. Min man for iväg på en pimpeltävling, nu är det inte många kvar, de sista nu i helgen. Säsongen har varit bra, några vinster har han fått min gubbe, men idag blir han nog mest blöt.

Har hunnit med några filmer, en jobbig och en lättsam.

Den första var en svensk film "I taket lyser stjärnorna" som handlar om en mamma som är drabbad av cancer, hennes tonårsdotter och dotterns mormor. En film som berör mycket. Mamman som kämpar med sjukdomen och försöker hitta ljusglimtar emellanåt, en medlare mellan dottern och mormor. Tonårsdottern som reagerar med att vara arg, sur, börjar festa, blir inbunden och nästan skäms över att mamman är och ser så sjuk ut vilket också drabbas av otroliga skuldkänslor. En riktigt vilsen själ. Mormor gör allt för sin cancersjuka dotter, är orolig över sitt barnbarn men det blir hela tiden fel i deras kommunikation, samtidigt kämpar hon hårt med sin egen sorg. Man får mest följa tonårsdotterns liv, relationer till olika klasskompisar och hur hon kämpar med sina känslor. Hennes största dröm är att åka till Thailand med sin mamma.
Vill inte berätta något mer utan jag kan rekommendera att se filmen, var beredd med näsdukar för det behövs.

Den andra filmen var Pixars film "Bilar". En film som säkert de flesta barn har sett, men säkert många vuxna också. En mycket välgjord film, fartfylld och som vanligt rätt roligt. En lättsam och underhållande film om så klart Bilar, till och med de små flugorna är bilar.


Filmer väcker många känslor och berör på olika sätt. Ibland kan det vara som en riktig energikick. Får se vad det blir ikväll, en film till kanske. :-)

2 kommentarer:

  1. Har en kompis som grät sig genom den filmen, det är nog ingen film för mig. Tur du såg något lättsamt efteråt! Själv ser jag "sex and the city" boxen just nu. Säg till om du vill låna, det är Malins filmer och jag har kommit halvvägs nu.
    kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Kan absolut rekommendera boxen! Många skratt, även om man är långt ifrån den verkligheten... Skönt att du verkar må bättre den här gången. Annars har ju svt play en hel del att kika på. Var och botaniserade lite och stötte på Staffan och Bengt, du vet julkalendern för en massa år sedan. Jag kom fram till att julkalendrarna var inte bättre förr... Det var ändå en del kul experiment men de var ju så mossiga :-) Kanske finns det något annat nostalgiskt att glutta på? Massor av kramar och ha det bäst!

    SvaraRadera