Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

söndag 18 april 2010

Trött, magont men nöjd

Den här helgen har varit fantastisk.

Jag tror att det grundades på mitt tillfredställande tillstånd redan på fredagskvällen. Efter mitt besök på jobbet, var jag väldigt trött och slut men lycklig.
Kvällen fortsatte med en trerätters middag som jag överraskade min kära familj med; stekt halloumi med ruccula och körsbärstomater med balsamicosirap som förrätt. Ugnstekt lax, pressad potatis och vitvinssås som varmrätt och till dessert blev det vaniljpannacotta med krossad daim och hallon. Allt detta avnjöts tillsammans med ett gott vin.

Lördagen hade inte det allra bästa vädret men jag fick ändå en skön långpromenad med en väninna. Våra hundar var med så klart. Det blev en varm dusch både för dem och för mig. Min man kom hem från ytterligare en pimpeltävling, han hade vunnit igen. Grattis gubben! Vi ordnade hämtmat till middag och fick senare på kvällen besök av kära vänner.

Söndagen har jag och min dotter tillbringat hos min mor. Det är så länge sedan vi besökte henne, sen jag blev sjuk är det hon som har varit hos oss istället. Dagens snöoväder begränsade vår tid ute, men vi fick ändå en promenad när det klarnade upp lite. Vi har även ritat, spelat spel och skrattat tillsammans. Ibland när jag är övertrött kan jag reagera med hysteriska skrattanfall, idag har det varit så. Tårar har runnit ned på mina kinder från alla skrattsalvor som jag och dottern har levererat på grund av tokigheter som bara hon och jag tycker är roliga.

Under både lördag och söndag har jag haft stora problem med magen. De tabletter jag tog efter förra cellgiftsbehandlingen mot illamående har gett mig väldigt trög mage. För att motverka detta har jag även tagit magdroppar. Dessutom har jag fortsatt med magkatarrtablettera. Alla dessa olika preparat har satt min mage och mig själv på hårda prov. Sömnlöshet, halsbränna,spykänsla, uppblåst mage likt en nio månaders gravid kvinna..ja listan kan göras lång. Allt detta har gjort mig väldigt trött. Idag har det nästan varit svårt att hålla ögonen öppna, försökte sova men det gick inte. Har även sådana svallningar, fryser och svettas omvartannat. Från likblek till blossande röd på nolltid. Kroppen verkar svara bra på min motion, har inte haft lika ont i den som tidigare.

Så här på söndagskvällen kan jag sammanfatta min helg med många olika saker, där de positiva vinner över de negativa. Det känns härligt skönt att kunna njuta och utnyttja stunder då man mår bra men även att kunna ha roligt under de stunder då man inte alls mår så bra.

3 kommentarer:

  1. Uppsvälld mage och svalningar, det låter jobbigt...tufft när kroppen inte är på topp. Du tar det så bra och va bra att du kan motionera. Min erfarenhet är att måttlig träning verkligen gör en gott på så många sätt.Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken underbar gåva du har som kan sätta ord på dina tankar och känslor, en hel blir det nog.
    Tänk! Att ha tankar och funderingar är ju en del av läkeprocessen,chokfasen i traumat cancer. Det måste kännas skönt då man fått skriva av sig.
    Jag blir lite beklämmd och ledsen de gånger då jag läser att du har det ont och en massa konstiga biverkningar men jag förundras varje gång av dit mod och din inställning till det hela. Tänk att man kan ha sådan styrka lagrad inom sig!
    Din blogg är bland den mest possitiva som jag brukar besöka och den bjuder på många fniss och glädjeminer. Tack än en gång för att jag får vara med på din resa och lycka till på färden.
    Många kusinkramar! Sara med fam

    SvaraRadera
  3. Tack för era fina kommentarer, blir rörd till tårar. Vi har alla olika sätt att hantera svårigheter, min hjälp är min blogg och alla vänner. kram

    SvaraRadera