Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

lördag 10 april 2010

Från Blä till rätt ok och sömnlös.

Kan konstatera två saker; att det verkligen inte var hallonsaft jag fick samt att cortisonet har börjat verka.

Efter en väldigt orolig natt vaknade jag ändå tidigt igår morse. Konstigt nog kände jag mig inte allt för trött men min plan var att ta min medicin, försöka äta lite och sedan gå och lägga mig igen.
Medicinerna gick bra, cortisonet (ska hjälpa mig mot illamåendet och vätskeansamling), magtabletter mot magkatarr, en annan tablett mot illamående, ja det var väl allt än så länge. Magdropparna tog jag ju kvällen innan och de ska hjälpa till mot trög mage, vilket man får av illamåendetabletterna. Kommer inte gå in i detalj hur dessa droppar fungerar, det är lite för privat om ni förstår. Ni kan tänka er att det är en djungel att hålla reda på dessa preparat. Försöker tillämpa min organisatoriska förmåga och har skrivit upp både i almanackan vad jag ska ta och vilken tid, dessutom har jag skrivit på kartongernas ovansida vad medicinerna är bra för, att komma ihåg vad de heter är överkurs.

Sen var det dags att försöka äta lite, vilket gick rätt bra. Lite proviva, en halv kopp kaffe och en halv smörgås. Kände mig fortfarande illamående men bättre än igår.

Nu vet jag inte hur snabbt det går för medicinerna att börja verka men jag tror i alla fall att cortisonet gör det rätt fort.
Som vanligt blev det inte att jag gick och la mig igen, utan jag fastnade framför morgontidningen, posten från dagen innan inkluderat två nya tidningar. Som jag har skrivit tidigare så blir jag speedad av cortisonet, denna gången inte lika mycket med tillräckligt för att få igång tankeverksamheten eller rättare sagt virrvarret i hjärnan. Det blir aldrig någon röd tråd som jag kan följa utan det finns gröna, gula, lila, svarta, vita, rosa, blåa trådar också.
En av tidningarna handlade om hem och trädgård med allt därtill. Fick många uppslag på förändringar och tänkbara renoveringar både inne och ute i trädgården, min man som har hört det förut suckade och sa "mmmmm, jaja det blir nog bra" fast jag tror inte alls att han hörde allt jag sa.

Det blev inget mer sovande under dagen, men jag tog det rätt lugnt. Plockade undan påskpyntet (det lilla jag hade satt fram), sådde några purjolöksfrön, uppdaterade mig på FB och bloggen (hade min dator i sängen).
Min kära mor är hos oss igen, som stöd och mitt personliga hembiträde. Hon är fantastisk!
Min man ska iväg i helgen igen, ni vet dessa pimpeltävlingar. Både lördag och söndag är det några av våra favoriter, vi brukar alltid åka på dem tillsamman, så det känns konstigt att stanna hemma. Lyckan log mot min mans framgångar under påskhelgen så han måste bara fortsätta försvara familjen Segers heder.

Jag skrev ju igår om min fullmaktshandling gällande mediciner. Gubben for till Sunderby Sjukhus för att hämta ut min spruta och lite mer cortison Det fungerade alldeles utmärkt, sprutan fanns bokad på mig och blanketten hade vi lyckats fylla i rätt, superbra. Min kära vän (sjuksyrran) kom förbi och hjälpte mig med sprutan igen, tack kära du för det. Känner mig feg som inte kan klara av den själv men tror inte jag är ensam om det.

Seg och trött men ändå pigg. Det är så svårt att förklara men jag är säker på att det är flera av er som har varit med om detta någon gång. Är nog lite ofokuserad i mitt skrivande.

Illamåendet höll i sig hela dagen och kvällen men inte lika jobbigt som på bussen hem. Jag kunde få i mig lite lunch och även lite middag.
Har sovit jättedåligt i natt, vaknat så många gånger. Det har varit varmt (ni vet rodnaderna jag brukar få) sedan har det varit kallt, varit upp på toa (allt extra vatten jag måste dricka trycker på). Ville inte väcka min man hela tiden så jag gick och la mig i vardagsrumsoffan. Efter ett tag tog jag datorn i knät och började skriva detta inlägg.
Just nu mår jag bra, lite sug i magen, antingen är jag hungrig eller så spökar magkatarren lite. Ska testa med lite proviva och en macka.

Kanske det är någon trevlig film på tv som jag kan se?
Vi hörs senare, kram

2 kommentarer:

  1. Skönt att du inte är lika illamående nu! Kanske har också du fått sova lite ändå, cortisonet till trots. Hoppas det går bra för maken på tävlingarna i helgen och att du orkar komma i morgon. Kramar från oss!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att du får sova riktigt gott inatt och vakna utan illamående imorgon.
    Sköt om dig allt du kan.
    Kramar A-L

    SvaraRadera