Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

lördag 20 mars 2010

Pimpelsäsong....



Pimpelfisket är något som hela familjen är intresserad utav. Varje år brukar vi åka runt och delta i några tävlingar. Både framgångar och motgångar har givit oss mer erfarenhet, tävlingslust, kalla händer, fiskstinkande skryllor och så klart många fiskekompisar. :-)
Pimpelfisket brukar starta redan på hösten så fort isen har lagt sig, men jag föredrar tiden som startar nu och framåt..med SOL, pigga firrar och roligt fiske.

Idag är det tävling i Svensbyn, och det är tradition för hela familjen att åka dit. Eftersom jag (av någon konstig anledning) inte orkar blev jag så klart kvar här hemma. Vår dotter har blivit sjuk (hostar, nyser, har ont i halsen och är snuvig) så hon håller mig sällskap. Min man fick fara iväg själv, men inte riktigt helt själv utan med goda vänner. Hoppas att han idag visar vart skåpet ska stå och ser till att få en hög placering. Känn ingen press, gubben! :-)
Till alla er som brukar utöva pimpelfiske, så vet ni ju att det är många faktorer som påverkar en lyckad fångst (väder, utrustning, skicklighet, tur, tålamod, agn m.m.) så vi får väl se hur det blir idag.

Jag kommer att ta ett sabbatsår gällande vinterfisket, men jag hoppas jag kan hänga med övriga familjemedlemmar (ja, hundarna följer så klart med de också) och heja på dem. Ser fram emot några fiskesvängar till sommaren, om det inte blir flugfiske efter Kalixälven eller i Norge så kan jag lika gärna sitta en varm skön eftermiddag på en brygga och meta.

Skitfiske på er alla!

3 kommentarer:

  1. Ja, visst är det den bästa pimpelperioden just nu! När vårsolen värmer och vårfåglarna börjar sjunga. Vårvintern när den är som bäst!

    SvaraRadera
  2. Ha en bra dag trotts motgångar o uteblivet fiske
    denna gång .
    Alva.

    SvaraRadera
  3. Nästa gång ni pimplar i Svensbyn så kom förbi på en fika!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera