Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

tisdag 2 februari 2010

Under snötäcket vilar mina vänner



När jag tittar ut idag och ser snön som vräker sig ned och fyller på med ytterligare någon decimeter, känns det väldigt långt till den kommande våren. Vi vet alla att tiden ändå rinner iväg rätt fort. Snart sitter vi i vårsolens sken, antingen i en härligt vit, omsorgsfullt utgrävd solgrop eller i en skön stol på sin egen gård. Istapparnas droppar faller i takt och avdunstar snabbt mot den varma fasaden eller mot den solheta hyn. Så ljuvligt skönt.

Mina vänner i trädgården sover sött under snötäcket, fast mina perlargoner håller sakta, mycket sakta men säkert vakna upp från sin vintervila. Har de placerade i garaget, lagom ljust och kallt. Idag har de fått smaka på lite vatten, som en påminnelse om att det snart är dags att sträcka på sig lite. Vill inte att de ska rusa upp utan de ska få en lång skön sovmorgon.

Har gjort en inventering inför kommande frö beställningar. Det blir nog inte så väldigt mycket men lite grann för synens, luktens och smakens skull.

6 kommentarer:

  1. Hej! oj, vad trädgårdssugen man blir du skriver verkligt beskrivande och inspireande. Har du funderat på att skrva en bok ellr 2?
    Jag köper den direkt!

    ha det kära kusin/Sara

    SvaraRadera
  2. Är också sugen på att börja påta. Ska du beställa lite fröer kan du väl höra av dig så kan vi sambeställa! Tack för påminnelsen av pelargonierna, undrar om mina lever fortfarande? Det var ett tag sedan de fick vatten, det gäller även änglatrumpeten...

    SvaraRadera
  3. Här var en till som fick en aha tanke. Mina pelargoner vill nog också komma ut ur skrubben.
    Det låter verkligen härligt med vårsol i solgrop, vi har nåt att se fram emot.
    Kram från HP i VLM

    SvaraRadera
  4. Jepp, det finns mycket att se fram emot. Visst är det härligt med pelargoner, de har verkligen livskraft.
    Det där med bok har jag ingen aning om, vet inte riktigt vad jag skulle skriva om, men man ska aldrig säga aldrig.

    SvaraRadera
  5. Härligt med vår(som enligt statistiken brukar komma till Falsterbo i mitten av februari). Jag har inte så gröna fingrar så jag har endast blommor som klarar av vintern utan övervintring i garage, speicalkrukor e t c. Men turligt nog så bor jag i Skåne och där klarar sig lavendel, magnolia, buxbom bra. Har sattt föer från Stockrosor och lite små lökar under de i höstas planterade klotekarna, så det ska bli spännande att se om de kommer upp och hur det blir.

    SvaraRadera
  6. Jag avundar dig Clara som har så fantastiska odlingsförhållanden. Magnolian är så vacker och din lavendel och buxbom var väl planerad i din trädgård. Så fint!

    SvaraRadera