Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

måndag 28 december 2009

Ibland händer det många saker på en gång...

Jag och min dotter var på väg till Sunderby sjukhus idag på förmiddagen. Hade fått tid för lungröntgen. Min mobil ringer medans jag kör och det är från dagkirurgiska enheten på S-byn. De ville att jag skulle komma in imorgon för insättande av venport, vilket utförs av narkosläkare på operation. Tydligen hade en kallelse redan gått ut men inte kommit fram till mig, med tid den 21/1. De hade fått en tid över för imorgon och önskade att jag hade möjlighet att komma.
Blev lite ställd av detta på grund av att jag inte var förberedd att det skulle ske så snart, men efter att min man kunde ta ledigt imorgon och att vi ordnat barnvakt så beslöt jag mig för att göra det. Vet annars att det skulle bli ytterligare väntetid.

Väl framme på lungröntgen så kunde mottagnings sköterskan se att jag hade två tider inbokade den dagen. Jag var även bokad för injektion och skelett (helkropps)röntgen, men det skulle ha skett tidigare på dagen. Även denna kallelse hade kommit bort bland julposten. Nå väl, hon var en rutinerad kvinna och kunde snabbt boka om mig. Fick gå in direkt för injektion i armen, sedan skulle jag återkomma efter 3 timmar för bildtagning.

Mellan den tiden, togs bilderna på lungorna, hämtade jag min man från jobbet, lämnade dottern hos mormor och åt lite lunch. Ibland gäller det att vara flexibel.

Bildtagningen av skelettet gick bra, ungefär som att ligga i ett solarium. Hade huvudkudde och en kudde under benen så jag låg rätt bekvämt ändå. Det tar ca. 20 minuter att scanna av hela kroppen så jag hann slumra till en stund, vilket var behövligt i all stress. När jag kom hem låg båda kallelserna i brevlådan.:-)

Imorgon kl. 07.20 ska jag befinna mig på dagkirurgen för att få en ven port (port-a-cath) inopererad. Med en venport slipper man nålstick i armar och händer eftersom den kan användas till att injicera mediciner och ge vätskor.
Den kommer mest troligt att bli placerad strax under/ nedom nyckelbenet. Den opereras in under lokalbedövning och operationen tar ca. 30-60 minuter.
Efter det måste det tas en röntgenbild, för att kontrollera kateterns läge i blodkärlet.

Min man kommer att hämta upp mig efteråt eftersom jag inte får köra bil p.g.a. starka läkemedel.

Nu ska jag dricka några glas vatten, måste fasta från kl. 24.00.

God Natt!

2 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Hoppas det gått bra för dig idag. Tur att det gick att ordna nya tider så snabbt när posten strulat. Blir det lång vänan på rtg svaret?
    Kram A-L

    SvaraRadera
  2. Hej A-L,
    Allt har gått bra. Jo det var bra att de kunde orda nya tider, skönt att få detta gjort. Vet inte när jag får svaret från röntgen, de läkare som jobbade hade fullt upp. Tror jag kommer bli kallad för en tid vecka 2.

    SvaraRadera