Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

tisdag 1 december 2009

Hemma igen

Ett dygn har gått sedan jag blev opererad, skönt att den biten är över, skönt att vara hemma igen.

Det blev en hel del väntan igår. Var på plats kl. 07.00. Träffade kirurgen Erik Nilsson på morgonen innan operationen. Han förklarade att de har haft en bröstkonferens gällande mitt ärende. Han undersökte mig och lokaliserade tumören. Han var helt övertygad om att allt skulle gå bra och han rekommenderade att jag endast skulle ta en tårtbit. Min tankeverksamhet började genast snurra, detta var inte vad jag hade beslutat, ska jag ändra mig? Självklart litar jag på kirurgen, han är dessutom en mycket duktig sådan med minst 30 års erfarenhet och gott rykte. Jag beslöt mig att följa hans råd, eftersom detta inte kommer att förändra själva cancer behandlingen.
Besökte mammografin senare på förmiddagen. De sprutade in ett radioaktivt ämne som ska leda vägen till de första lymfkörtlarna, portvakten. De dränerar lymfan från tumören och från bröstet. Dessa lymfkörtlar skickas till mikroskopisk undersökning under operation. Om de är friska avslutas operationen i armhålan.

Tillbaka till min avdelning fick jag byta om till supersexiga kläder. Ett par jättetrosor som täckte området mellan knäna och strax under brösten. Lårhöga strumpor, ett midjebandage som dras över brösten efter operationen samt en lång rock.
Oh, vilken sexbomb!

Eftersom jag inte hade fått dricka eller äta från kl. 24.00 fick jag sockerlösning på dropp, kände mig faktiskt lite svag. Innan operationen fick jag pre medicinering, 5 tabletter och lite vatten. Femton minuter senare var det dags, först kopplades det på lite mer apparater och slangar, efter det blev allt svart.
Vaknade att jag frös väldigt mycket, var yr och väldigt torr i halsen.
När jag kom till avdelningen efter några timmars sömn fick jag äntligen mat och KAFFE. Mmmmmmmmm...härligt.
Har haft värk men inget illamående. Fantastisk personal. Sov bra, så bra har jag inte sovit på länge.

Har träffat kirurgen idag också, han meddelade att allt hade gått bra och den goda nyheten är att tumören inte har spridit sig. Det kändes fantastiskt att höra det. Kommer att få veta mer om vad som kommer att hända framöver. Det är ju inte över ännu men del 1 är avklarad. Nu är det vila som gäller. Träning med små rörelser, sedan kan man öka dem allt eftersom.

Är stolt över mig själv som tog tag i det här på en gång, att jag tog det på allvar.

7 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Vad skönt att allt har gått bra så här långt och vad roliga nyheter att det ser så bra ut! Tänker jättemycket på dig! Ta det nu lugnt och försök njuta av dagarna.
    Christer ska på ytterligare undersökning i morgon på Sunderbyn då de ska punktera lungan och ta mer prover och på fredag ska han till Umeå för att göra en PET-röntgen för att kolla om det har spridit sig. Orolig väntan!
    Sköt om dig. Stor kram från Yvonne

    SvaraRadera
  2. Hej Annika.
    Vad härligt det är att höra att det gått bra och det inte har spridit sig. Jag lovar dig att alla vi i hus D, och säkert alla andra också, har gått omkring på nålar de senaste dagarna.
    Det är "bara" att fortsätta kämpa men det låter verkligen positivt. Ta all den tid du behöver men vi saknar dig på jobbet och längtar till den dag du kommer tillbaka.

    Krya på dig kramar från Hasse

    SvaraRadera
  3. Tack för era fina kommentarer. Hälsa Christer att jag håller tummarna för er också. Förstår att ni är oroliga, jag känner för er.

    Längtar tillbaka till mina goa arbetskamrater.

    sköt om er, kramar från mig.

    SvaraRadera
  4. Hej

    Härligt att det gått bra Annika! En etapp och en fight i taget.

    Kram,
    Daniel

    SvaraRadera
  5. Hej Annika!
    Skönt att det gått bra så här långt. Våra tankar finns hos er.
    Kram från Hanssons

    SvaraRadera
  6. Hej Annika,
    Oj va roligt att höra att allt har gått bra! Vi tänker alla på dig och naturligtvis din familj! Jag kan tänka mig att tankarna rusar fram och tillbaka och man vet varken ut eller in.
    Ta nu hand om dig och må så bra det bara går!
    Många kramar Kia

    SvaraRadera
  7. Blir lite smått chockad när jag läser och förstår vad det är du går igenom. Vi har ju inte haft kontakt på länge, men jag vill ändå bara säga att jag tänker på dig.
    Skönt att läsa att allt gått bra! Sköt om dig!
    Kram Carro

    SvaraRadera