Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

måndag 27 februari 2012

Kontrasternas land

Det är nu förändringarna börjar i vårt avlånga land. Dessa två månader som kommer är så olika varandra om man jämför med Norrbotten och Skåne. Såg en bild på facebook igår, som var tagen i helgen, någonstans i Skåne. Folk gick omkring i skjorta och keps, gräset lyste i svagt grönt och doft av nygrillat spred sig med röken mot den solstänkta himlen.
Här har vi snö upp till midjan, minusgrader, oplogade vägar, skoterljud, gnistrande snökristaller under en solig dag. Det enda vi just nu har gemensamt är solljus och grillrök.
Jag kan ibland känna att jag skulle vilja flytta söderut för jag tycker så mycket om våren, värme och blommor. Samtidigt älskar jag vårvintern här. Att gräva ut en skön sittplats ( nej liggplats) i snön, dricka varm choklad och känna solen värma medan korven blir grillad. En fin dag på pimpelisen är inte heller fel, eller en skidtur efter skoterspåret. Blommorna kommer fram här med fast senare. :-)
Idag börjar sportlovet. Tyvärr jobbar vi båda, men idag är jag i alla fall ledig. Så typiskt att det är bokslutsvecka, dålig tajming. :-(
Det är så mycket man vill hitta på men det hinns inte med på en dag. Det är riktigt kallt idag - 18 grader när jag steg upp, brrrrr. Är säker på att det kommer att stiga under dagen.
Elin fick bestämma dagens upplägg och det blir en sväng till stan. Inte så sportigt men trevligt.
Hon blir ju tonåring på söndag.13 år! Inte så liten längre, spännande tid framöver med allt vad tonårsliv innebär. Får passa på att mysa med henne idag.
Ha en bra dag,
Kram
Skickat från min iPhone




1 kommentar:

  1. Ja, tiden går... Tretton år!!! Börjar ju vara stora damen nu.

    Det har ju varit ett par härliga dagar nu med dagsmeja. Funderar på att börja skotta fram grillplatsen, det är ett säkert vårtecken! Brukar göra det kring sportlovet :)

    SvaraRadera