Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

fredag 28 maj 2010

Trädgårdsshopping


Jag tjatar mycket om min "Må Bra" terapi. Det är viktigt för mig att ha saker som jag mår bra och blir glad av. Trots väldigt tunga ben och trötthet, blev gårdagen en "Må Bra" dag.

Min kära mor och jag körde till Hedströms Handelsträdgård i Råbäcken. En trivsam biltur med grönskande landskap och luleåälvens glittrade vatten. Vilka fantastiska växthus det fanns där, fullproppade med blommor. De hade lyckats presentera växterna på ett så bra sätt genom att enkelt bjuda på fina samplanteringar, så att vi som besökare lätt kunde få ihop en fin kruk eller rabattplantering. Nu har jag ju hela växthuset fullt med blommor så jag fick lugna min iver. Jag köpte en ny pelargon, så klart :-)(den på bilden) samt två stycken brokbladiga nepeta.
Vi avslutade besöket med var sin daimstrut.

På hemvägen stannade vi vid en väldigt trevlig inrednings och trädgårdsbutik som heter Inneting. Där hittade jag två stycken trädgårdsprydnader. Jag har redan gett dem namn bara för att skoja till det lite.

Trollsländan Turbo



Geckoödlan Terry




De har fått varsin hedersplats här hemma, så jag känner mig mycket nöjd.
Jag ordnade en god middag med stekt ripa och orre, svampsås och klyftpotatis. Allt serverades med en god sallad och ett rött vin.
Har fortfarande sämre smak men jag njöt av varenda tugga.
Det är lika bra att passa på medans man kan, man vet aldrig hur nästa dag ser ut.

7 kommentarer:

  1. Vilken fin ödla!! Den gillade jag.
    Fast jag inte har så gröna fingrar så tycker jag det är härligt att gå runt i dessa stora växthus. Så mycket fina blommor och så doften av jord och blommor. Mmmm!
    Mera mmmm... skogsfågel, god sås och ett glas rött. Det är inte dumt det. Måste nog ta upp en tjäder till imorgon. Tack för tipset och så önskar jag dig en skön helg.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Tack Helen, visst är den fin min lilla ödla.
    Ha en skön helg du med.
    kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tack för det som du delar med dig av. Jag får inspiration när jag läser om din utflykt till Råbäcken. Jag kommer nog förbi och tittar in i ditt växthus någon dag. Du är välkommen in i mitt, men imorgon blir det 11årskalas där.
    Jag beundrar dig Annica!
    Kram A-L

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Var ligger Råbäcken? I morgon lördag kl 09 får Christer äntligen komma hem. Det var en infektion som de äntligen fått bukt med. Isabell ska sjunga i Stadsparken kl 11 (utställning med olika förskolor om tema "Ett livfullt vatten")o sedan åker vi till stugan. Ch åker till Umeå på måndag för att fortsätta behandlingen.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  5. Vilka fina trädgårdsfynd. Är själv mkt förtjust i trollsländor, tycker de är så vackra! Ska botanisera i pappas växthus idag. Passar på när han är i Siknäs och fixar inglasning till syrrans stuga. Då kan han ju inte protestera :-D

    SvaraRadera
  6. Så mysig dag du haft med Sollan! Fina inköp till en superfin kusin:) Kram Clara

    SvaraRadera
  7. Så mysigt du gör det, vackra saker är viktiga för att själen ska må bra...

    Kram /Lisbet

    SvaraRadera