Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

torsdag 15 april 2010

Växthusfeber


Igår var min kära mor och jag iväg till en handelsträdgård i närheten. Vi skulle köpa några surfinasticklingar. Är det något som jag blir extra glad över så är det att strosa omkring i dessa stora växthus, känna den varma jordiga doften och njuta av den fantastiska färgpaletten.
Vi köpte lite olika sticklingar; surfina, pennningblad, silverfalls samt lite sättlök. Vi passade även på att göra några ärenden på Storheden.
Jag var helt slut i kroppen när jag kom hem, är inte van att "ränna" runt. Puh!


Idag blev det ingen promenad, kroppen sa ifrån. Efter en lugn och vilsam morgon, tittade jag in i mitt eget lilla växthus. Eftersom jag inte har extra värme så har jag inga plantor där just nu, men det är ett bra utrymme för att så frön. Så idag fick några fler fröer komma i jorden; rosenskära, tagetes, zinnia, basilika m.fl.
Mina sådder förvarar jag för tillfället i vardagsrummet, men kommer att sätta ut dem i växthuset när de har vaknat.


En sak kan jag konstatera och det är att trädgård och blommor är verkligen terapi för själen (och kroppen med). Att se växter, gro, växa och blomma ut är fantastiskt. Om man sedan kan äta utav det är det ännu bättre (matgalning som jag är). Allt detta gör att man tänker framåt, den som väntar på något gott..
Visst finns det gånger då odlingen helt misslyckas och man känner sig så besviken, allt jobb i onödan. På något sätt glömmer man snabbt nederlaget och tar lärdom utav det istället. Bättre lycka nästa gång!

Imorgon hoppas jag att kroppen är mer alert, så jag och hundarna kan ta en promenad tillsammans.
Nu blir det en kopp kaffe och lite inspirerande läsning.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill tipsa dig om ett radioreportage, "människan och naturen", tror jag att det hette som gick häromdan på P1, i programmet Tendens. Sök på webradion. Det handlar precis om att vi mår så bra av natur och trädgård i alla möjligt situationer i livet. Jag har börjat följa din blogg. Jag ska försöka förklara vem jag är en annan gång, men nu ska jag ut och springa innan mina barn kommer från fritids. Hälsar Agneta

    SvaraRadera
  2. Hej Annika
    Härligt att se de spirande bilderna. Håller med dig om att det är en lisa för kropp och själ att pyssla med grönt, men oftast tar man på sig lite för mycket. Jag har inte drivit upp något i år, men kanske ska köpa några små pelargon-sticklingar...
    Ska komma över med boken som jag pratade om. Hör av mig.
    Kramen
    A-H

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Ja visst är det bästa pskologen med växter oj vad de lyssnar bra!!! Har ju grävt en hel del i mina dagar och lite jord på fingrarna läker det mesta. Oj vad jag längtar hem till min trädgård!...........

    Bra att du lyssnar till kroppen och är klok och vilar då det behövs.Det kommer alltid dagar då man kan anstränga sig mer och vara ifarten.

    Hoppas på en skön, solig helg till min kära kusin med fam.
    Kram sara med fam

    SvaraRadera
  4. Nu får jag också lust att gå i stora växthus och bara dofta på grönskan :D Jag är ingen med gröna fingrar, blir mest frustrerad...men jag älskar att njuta av växterna och tack och lov finns de ju de som tycker om sådden. Jag brukar köpa en och annan färdig planta och njuta av dem. Minns du vilka underbara julkreationer vi gjorde i växthuset i Rutvik. Det var HELT underbart roligt!

    SvaraRadera
  5. Visst Sabina kommer jag ihåg våra julkreationer. Det var så kul och inspirerande, speciellt när vi hade material och blommor så tillgängligt. Har prövat med det hemma också, men visst är det trevligare att pyssla tillsammans. :-)

    SvaraRadera