Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

lördag 13 mars 2010

Smaken är som baken

Funderar mycket på det där med bra smak, både när det gäller inredning, musik, kändisar, mat m.m.

Vad är det som avgör vad som är bra smak? Är det trender, erfarenhet, smaklökar, tidningar, kändisar?

Jag vet av egen erfarenhet att man kan träna smaklökarna att gilla vissa livsmedel men en del går verkligen inte att tycka om. Min man har försökt lära sig att gilla oliver i flera år men han tycker det är lika äckligt. Jag och vår dotter däremot vi älskar verkligen oliver. Både jag och hon har tyckt om dem från första stund. Varför är det så?

Tidningarna gör många jämförelser på de sämst och bäst klädda kändisarna. Vem avgör vad som är rätt? Jag tillhör dem som tycker den moderna haremsbyxan är det fulaste jag vet, men det finns faktiskt dem som tycker sådana och säger "WOW, de är såå snygga..jag har flera par". Är det kombinationen med kropp, frisyr, smink och färger som avgör hur fult eller snyggt det är?

När man ska beskriva någons heminredning brukar man oftast säga att "de har så god smak", med vad är det? Är det sådant som man själv tycker om eller att det inte sticker ut för mycket utan följer trenden?
Anser att dagens tidningar oftast visar samma hus i repris, inte så mycket avvikande.

Tycker det är svårt att hitta sin egen stil, jag vet vad jag tycker om men det är svårt att välja mellan allting. Man lär sig ändå fort vad som är ens stil, iaf när det ska shoppas. Oftast händer det att jag hittar ett jättesnyggt plagg, ögonskugga eller läppstift, och när man kommer hem finns ett snarlikt, nästan exakt exemplar hemma.

Jag är så glad över att vi är olika som människor, att vi skapar oss egna bilder, behov, färger, former m.m. Är glad att vi lever i ett sådant modernt samhälle att det är tillåtet att vara eller ha det avvikande, och jag beundrar dem som vågar. För det är väl det, grupptrycket är hårt, Jantelagen stark och vi svenskar ska vara lagoma.

Ikväll ska jag se på Melodifestivalen och jag vet vem som ska vinna, enligt mitt tycke. Alla andra är sååå dåliga. :-)

Ha en trevlig kväll!

2 kommentarer:

  1. Tyvärr vann han ju inte, Salem :-(. Men jag förstod att hon Anna skulle knipa förstaplatsen...

    SvaraRadera
  2. Hej Monika,
    Jag hejade på både Salem och Anna. Var glad att det blev någon utav de två som vann. Tror ändå att Salem skulle ha större chans att placera sig högre i Oslo, men man vet aldrig..

    SvaraRadera