Saker som gör mig glad - Fina fiskevatten

torsdag 10 december 2009

Hur ska det vara egentligen?

Jag vet att man ska han ont efter en operation, men hur länge då? Varför domnar min arm bort ibland? Hur länge ska man ha tejpen över stygnen? Vilka rörelser kan jag göra? När blir det middag? m.fl. Ja, frågorna är många. Därför ringde jag upp bröstsköterskan idag för att få svar.

När det gäller smärtan så varierar det väldigt mycket hos patienterna. En del har ont i två veckor, andra i en månad en del ännu längre. Armen domnar bort för att de har varit och petat i nerverna under operation, det är normalt att känna så och det ska gå till sig. Tejpen är bra att behålla så länge som möjligt för att få ett snyggt ärr. Jag har problem med det som sitter i armhålan, men där kollar ju ingen så det ryker nog snart. Enl. sköterskan är det bäst att behålla tejpen över bröstet ett helt år, men det är väldigt få som står ut så länge, vilket jag kan förstå.

Det blev aldrig att jag träffade sjukgymnast efter operationen, de ansåg att jag inte behövde det eftersom det var en tårtbitsoperation. Jag har börjat känna mig väldigt stel i axel och arm, fast jag har försökt göra enkla rörelser själv. Jag kommer att få hemskickat ett träningsprogram som jag ska göra tre gånger per dag.
Det är viktigt att göra det, att bli stel i axeln är inte bra, det kan till och med resultera till kronisk stelhet om man inte tränar. Vilken tur att jag ringde om det!

Vilken tid det blir middag är det enda jag inte har svar på. Det beror helt på övriga familjmedlemmar. :-)

Tisdag 15/12 har jag tid för återbesök, då får jag säkert svar på alla andra funderingar. Ska bli spännande att få höra vad de planerar för behandlingar.
Har tidigare blivit kontaktad av en kurator, det är rutin att de kontaktar patienten efter en operation. Jag ska träffa henne efter kontrollen, bra att få ett ansikte och se om personkemin stämmer. Min man ska följa med mig på tisdag och det är nog bra att han också får träffa henne ifall han får behov att prata. Kan nog vara bra för dottern också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar